Social media: wat werkt wél?

Op 6, 20 en 21 april vonden de eerste online bijeenkomsten plaats van de regio’s van ZEPnl met een toepasselijk onderwerp: social media.

Wat werkt er wél op social media? Op een interactieve manier hebben de ZEPnl leden en de aanwezige gasten gespard over wat goed werkt, waar ze nog meer tips voor willen hebben of waar ze eventueel nog graag hulp bij zouden willen.

Dat er veel vragen zijn over social media en hoe je die voor jezelf en je bedrijf goed kan inzetten, is uit alle 3 de sessies wel gebleken. Wij zetten voor jullie de tips en besproken punten uit de sessie op een rij.

Doel

Als je bezig gaat met het social media is het goed om voor jezelf te bedenken wat jouw doel is met jouw social media content. Wat wil je bereiken met je content? Zodoende kan je daar je content op inrichten. Voorbeelden:

  • Online zichtbaarheid
  • In contact komen met je klanten
  • Verbindingen leggen
  • Leads genereren
  • Netwerk vergroten

Regelmaat is belangrijk, dus posten op vaste momenten en/of een vaste frequentie. Social media is net een spel. Voor het algoritme is het verder ook goed om te reageren op anderen, maar wel met een oprechte reactie en met minimaal 4 woorden. Reageren op anderen is ook een vorm van online zichtbaar zijn.

Persoonlijk

Maak het persoonlijk. Door een persoonlijk aspect toe te voegen aan jouw content of reactie, ga je een oprechte interactie aan. Jouw publiek voelt dat ook en zal daardoor ook sneller een diepere connectie met je aangaan. Ook dit is goed voor het algoritme bij social media, want deze kanalen slaan als het ware op met wie jij een goede interactie hebt. Over het algemeen wordt jouw content ook als eerste en het meeste weergegeven bij deze groep mensen.

Zorg ook voor een positief enthousiasme in jouw posts. Het zijn niet voor niets sociale media. Het mag ook leuk en luchtig zijn. Het helpt ook als mensen je (leren) kennen. Mensen doen zaken met mensen. Deel dus af en toe ook eens iets over jezelf met een zakelijke twist. Hierdoor ga je een diepere connectie aan met jouw netwerk. Door echt jezelf te zijn trek je ook nog eens de mensen aan die ook bij jou passen en ook zullen er hierdoor mensen afhaken, maar dat is dan simpelweg niet de groep mensen die bij jou past.

Niet iedereen is jouw klant. Met sommige past het en met anderen is dat wellicht niet wederzijds.

Kanaal

Belangrijk om te weten is waar je doelgroep zit en waar je dus wat deelt. Voor de een werken dan ook kanalen als Facebook en Instagram beter, waar LinkedIn voor de ander dan weer het beste werkt. Elk kanaal kan je ook weer anders inzetten. Als jouw publiek per kanaal verschilt, kan het goed zijn om per kanaal een andere tone of voice en doelstelling te hanteren. Wat goed is om na te gaan is voor wie je schrijft.

Kijk ook vooral goed wat je op welk kanaal wil bereiken, afhankelijk van de doelgroep die zicht op het kanaal bevind.

Strategie

Om social media voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken is het goed om hiervoor een strategie te maken. De meeste ZEPnl leden gaven aan deze niet te hebben.

Hoe kan je jouw social media doel bewerkstelligen? Maak een strategische contentkalender met al je ideeën, zodat je elke week weet wat je kan posten. Door middel van een strategie of contentplanning, creëer je voor jezelf ook wat meer rust rondom social media en wordt het ook minder een “moetje”. Bij een contentkalender is het goed om vooruit te kijken naar wat komen gaat, zowel voor jezelf en jouw business als in het algemeen. Welke afspraken of projecten staan er op de planning, waarover je iets kan delen en op welke feestdagen of andere speciale dagen kan je inhaken?

Losse tips:

  • In de header, direct achter je naam zichtbaar wat je doet.
  • Testen, testen, testen wat voor jou en jouw publiek werkt.
  • Kijk ook wat anderen doen en laat je inspireren
  • Moeite met content? Neem eens een kijkje op de website van de Dag voor Inspiratie.
  • Plaats af en toe een relevante post, zónder foto.
  • Zorg dat je expert wordt door informatie te delen over jouw vakgebied en expertise.
  • Houd balans tussen informeren, inspireren, entertainen en verkopen.
  • Speel in op actualiteiten die verband houden met jouw business.
  • Wees niet te bescheiden.

Vragen

Na de sessie waren er nog onder andere vragen over de social media strategie, contentplanning en het gebruik van hashtags. Ook werd er onder andere gevraagd over hoe je klanten kan halen uit jouw social media posts en hoe je hierin een structuur kan aanbrengen. Heb jij hier nog tips over voor de leden van ZEPnl, stuur dan een mailtje met deze tips naar info@zepnl.nl .